Købmands opslag blev kaldt ”mafiametoder” – men det virkede

Et opslag på Facebook fra en mindre købmand fik kritik for sin hårde tone, men et halvt år senere mener bestyrelsen, at det var, hvad der skulle til for at redde butikken.

Købmanden i Hodsager blev beskyldt for at bruge mafiametoder, da formand Heine Ebbesen i efteråret kom med et opråb på Facebook. Men nu har det vist sig at være en succes.
Købmanden i Hodsager blev beskyldt for at bruge mafiametoder, da formand Heine Ebbesen i efteråret kom med et opråb på Facebook. Men nu har det vist sig at være en succes.
Foto: Natasja Fie Danielsen, TV MIDTVEST

Det kan godt betale sig at være lidt hård i filten, når man kommunikerer til sine kunder. Det mener bestyrelsen bag Min Købmand i Hodsager mellem Holstebro og Herning.

- Vi har jo før skrevet, at vi var ved at lukke, fordi det ikke gik særligt godt, men den her gang er vi meget positive over, hvad det har givet af reaktioner, siger bestyrelsesformand Heine Ebbesen.

I efteråret var butikkens indtjening røget langt under budget. Derfor skrev bestyrelsen midt i oktober et opslag på Facebook, der skulle få byens borgere til at vågne op og handle lokalt, hvis ikke butikken skulle ende med at lukke.

I opslaget stod der, at det var strengt nødvendigt, at alle husstande, foreninger og firmaer i byen i gennemsnit købte såkaldte købekort for 1000 kroner om måneden, hvis butikken skulle overleve. Og at bestyrelsen ville banke på hos dem, der ikke var en del af ordningen, for at fortælle om sin mission.

”Nu bliver vi lidt provokerende: Vi forstår ikke, man vælger at bosætte sig i et lille lokalsamfund og ikke benytter den lokale købmand,” skrev bestyrelsen i opslaget.

Et opslag, der fik en meget blandet modtagelse og i kommentarsporet blev udråbt som mafiametoder.

- Alt er ikke lyserødt endnu

Men ifølge bestyrelsesformand Heine Ebbesen var det nødvendigt at være meget direkte omkring budskabet, hvis butikken ikke skulle dreje nøglen om – og han mener, at det har virket.

- Det er gået positivt. Det er blevet taget godt imod, siger han til TV MIDTVEST og tilføjer:

- Vi ser faktisk inde i et rigtigt godt første kvartal i 2024. Jeg tror, det er første gang, vi har et positivt resultat på et kvartal, så på den måde har det givet den effekt, vi havde håbet på.

Var der nogen grund til at være så hård i tonen dengang?

- Ja, det var der. Alt er ikke lyserødt endnu. Jeg sidder stadig og holder øje med bankkontoen, hver gang vi skal betale varer. Det ser bedre ud nu, men det er ikke altid, der er lige mange penge, når vi når til den sidste dag i måneden, men det går endnu, og det bliver bedre og bedre for hver måned, der går, siger Heine Ebbesen.

Ny fryser bliver bevis på ændret kurs

Ifølge bestyrelsesformanden har redningsarbejdet dog været mere omfattende end at lave et opslag på Facebook og stemme dørklokker hos byens borgere. Købmandsbutikken har også været i dialog med kunderne om deres behov.

- Vi har været ude at spørge, hvad folk har brug for, og det har vi så lyttet til, og så har vi set, om vi kan efterkomme noget af det. Her er vi nået frem til at fokusere på basisvarerne og ikke så meget specialvarer, siger Heine Ebbesen.

Han håber, at skuden nu for alvor er vendt, så butikken kan fortsætte med vind i sejlene.

- Det så sort ud i efteråret, men nu er vi der, hvor vi håber på at kunne lave en aftale om en ny fryser, der kommer ind i butikken inden sommeren, og det er ligesom et bevis fra os på, at vi tror på, at vi nu kører, siger bestyrelsesformanden.